DRK-avtal

Den här sidan riktar sig till kommuner som har DRK-avtal och arbetar med kvalitetsutveckling av nationella registerkartan beträffande fastighetsindelning, rättigheter och gemensamhetsanläggningar.

Om DRK-avtal

Lantmäteriet och Sveriges Kommuner och Regioner är just nu i processen för att ta fram ett nytt normalavtal för samverkan rörande kvalitetsutveckling av nationell registerkarta (DRK). Avtalet ska omfatta kvalitetsförbättringar i digital form beträffande fastighetsindelning, rättigheter och gemensamhetsanläggningar.

Kommunen gör uppdateringar i nationella registerkartan genom löpande leveranser av kvalitetsförbättringar. Återföring från Lantmäteriet till kommunen kan ske dygnsvis enligt formatet Registerkarte-GML från DRK-platsen.

Med det nya normalavtalet som mall kan DRK-avtal tecknas mellan Lantmäteriet och alla kommuner som har statlig lantmäterimyndighet (SLM), inkl. de kommuner som utför förrättningsförberedelser (KFF).

Kommuner ombeds avvakta med leveranser till dess att det nya avtalet finns på plats.

Utskick till kommuner med DRK-avtal

Följande information har mejlats till landets avtalskommuner 2024-12-19:

"Från 1 januari 2025 finns inget giltigt DRK-avtal och tills dess att nytt avtal är framtaget kan Lantmäteriet inte ta emot DRK-leveranser.

I februari 2024 började SKR, kommunrepresentanter och Lantmäteriet att tillsammans se över innehållet i DRK-avtalet för att se hur det kunde påverkas av införandet av Särskilt värdefulla datamängder (HVD) och att den så kallade synkroniseringen upphör.

Arbetsgruppen har kommit långt i avtalsarbetet och är i stort överens om avtalets utformning. Det som har försvårat arbetet med avtalet är hur vi kan beskriva kommunens tillgång till akter för kvalitetsarbete med DRK på grund av den särskilda händelsen.

Förslag på arbetssätt för kvalitetsförbättringar

Vi har i dagsläget två förslag som ger kommunerna möjlighet att arbeta med kvalitetsförbättringar av DRK som arbetsgruppen jobbar vidare med.

Förslag 1:
Tidsbegränsat överenskommelse/avtal som tas fram av SKR. Avtalet gäller under 6 månader eller tills att tjänster för kommunens tillgång till digitala akter i kvalitetsarbetet med DRK.

Förslag 2:
Nytt DRK-avtal som kan gälla under längre tid. Avtalet ger kommunen tillgång till digitala akter i kvalitetsarbetet med DRK utan att precisera teknisk lösning.
Nytt avtal kommer att presenteras under januari månad 2025 och webbsidan för DRK kommer därefter att uppdateras."

DRK-platsen

DRK-platsen ger dig som använder Registerkarte-GML som format, dygnsvis återföring av registerkartan. Behörighet och instruktioner till DRK-platsen erhålls via Beställningsformulär (Kommer inom kort).

Ifyllt formulär och frågor kring detta skickas till: DRK-platsen@lm.se.

Tillgång till information att använda inom ramen för DRK-samverkan

De kategorier av information som används inom ramen för den här samverkan är: digital information via tjänster från Fastighetsregistrets allmänna del och inskrivningsdel, arkivakter ur Arken som är tillgängliga från tjänster samt höjddata.

Lantmäteriet tar inte ut avgift för den information som kommunen tillhandahåller via tjänster och som används i arbetet inom ramen för DRK-samverkan. Nya förutsättningar som krav på sekretessbelagd information kan påverka fortsatt åtkomst.

Utbildningar och handbok kommer att lanseras isamband med att det nya DRK-avtalet finns på plats.