Pantsystem - Nyhetsbrev 2022:1
Kommande kundträff för Pantsystem
Kundträffen för Pantsystem den 7 april kommer att flyttas till senare delen av maj. Vi återkommer med datum och tid och videolänk kommer läggas ut på vår webbsida i god tid innan mötet på: www.lantmateriet.se/pantsystem. Som vanligt kommer kundträffen ske digitalt via videolänk och alla som vill är välkomna att delta på mötet. Ingen anmälan krävs.
Kommande funktionalitet i Pantsystem
Utveckling av grundfunktionalitet är det som är högst prioriterat. Först när all grundfunktionalitet är på plats kan vi börja titta på att förbättra den driftsatta funktionaliteten.
Vi arbetar just nu med att utveckla nästa stora användningsområde i Pantsystem, nämligen Pantförteckning. En pantförteckning är en förteckning över de panter som finns registrerade till ett panthavarnummer och kommer snart kunna beställas direkt i systemet.
Idag beställs pantförteckningen genom att ta kontakt med Kreditmarknadsservice hos Lantmäteriet och sedan tas en förteckning fram manuellt hos oss. När vi utvecklat och driftsatt pantförteckning i Pantsystem kommer beställningarna ske direkt i systemet och förteckningen kommer då komma er tillhanda snabbare än vid dagens manuella hantering.
En pantförteckning kan endast beställas av användare med handläggarbehörighet för panthavarnummer inom den egna organisationen/samarbetet.
När Pantförteckning är driftsatt kommer vi att påbörja arbetet med att utveckla funktionaliteten kring Erbjuda pant. Därefter utvecklas historik och sist i turordningen kommer utveckling av maskinella byten av panthavarnummer.
Lantmäteriets servicefönster
Några gånger per år utför Lantmäteriet underhåll av våra IT-tjänster som kräver att tjänsterna stängs ned eller begränsas. På vår webbsida kan man läsa mer om vilka datum som är inplanerade för dessa servicefönster under 2022 och 2023. Besök: www.lantmateriet.se/driftinformation (nytt fönster) för mer information.