Lantmäteriet fokuserar på skyndsam åtkomst av arkivakter

17 mars 2025

Lantmäteriet kraftsamlar med fokus på att utlämning av arkivakter ska ske skyndsamt, oberoende av om de lämnas ut manuellt eller via digitala tjänster, med målet om ett utlämnande inom 48 timmar. Till följd av nödvändiga dialoger med utpekade aktörer skjuts den planerade öppningen av de digitala tjänsterna fram.

Skyndsamhet och säkerhet i fokus

Arbetet för ett skyndsamt tillgängliggörande av Lantmäteriets fastighetsbildnings- och detaljplaneakter pågår för fullt. Kapaciteten för sekretessgranskning ska öka genom omdisponering av personal, vilket kommer leda till kortare kötider. Samtidigt ska nyrekryteringar ske för en långsiktig hantering.

Målet är tydligt - att skapa en säker, långsiktig och effektiv lösning där arkivakter kan nås både genom utlämnande av allmän handling samt via digitala tjänster. Kraftsamlingen som görs innebär att väntetiden succesivt kommer att minska fram till första oktober, då målet på utlämnande inom 48 timmar beräknas vara uppnått.

- Fokus på vårt arbete, oavsett när öppningen sker, är att den information som samhället efterfrågar lämnas ut på ett skyndsamt och säkert sätt, oavsett om det sker manuellt eller via digitala tjänster, säger Malin Klintborg, uppdragsledare på Lantmäteriet.

Öppnandet av de digitala tjänsterna skjuts fram

Nu pågår nödvändiga dialoger med ett antal utpekade aktörer för att säkerställa att de åtgärder som Lantmäteriet vidtagit är fullgoda.

Utifrån svårigheten i att uppskatta tid och omfattning av den nödvändiga samverkan, behöver öppnandet av de digitala tjänsterna för offentliga aktörer skjutas fram ytterligare cirka sex till nio månader. Prognosen var tidigare planerad till slutet av mars.

Arbetet för att möjliggöra ett öppnande har fortsatt högsta prioritet för Lantmäteriet. Myndigheten gör allt för att de nödvändiga dialogerna ska ske så skyndsamt som möjligt.