Under första veckan i september besökte medarbetare från Lantmäteriet Belgrad, Serbien, för att bistå Serbiens lantmäterimyndighet RGA i arbetet mot en effektivare och öppnare verksamhet. Lantmäteriet bistår med kunskap kring arbetssätt och beslutsprocesser, prioritering samt uppföljning av deras verksamhetsutveckling och stöd i införandet av ett nytt intranät.
Bakgrund
Lantmäteriets tjänsteexport har sedan tjugotalet år samarbetat med Lantmäterimyndigheten i Serbien, RGA i syfte att skynda på demokratiutvecklingen. På ytan finns stora likheter mellan Serbien och Sverige, med skillnaden att utvecklingen mot öppenhet och transparens har kommit längre i Sverige. Serbien har dock sedan många år en ambition att anpassa sig till EU och att utveckla en mer öppen och effektiv statsförvaltning.
Områden där Lantmäteriet ska stötta
Det är här Lantmäteriet kommer in i bilden med bidrag som syftar till att åstadkomma en mer effektiv och hållbar användning av geografiska data och fastighetsinformation vid markanvändning.
Exempel på projekt där Lantmäteriet bistår Serbien:
- Införandet av ett gemensamt digitalt register för fastighetsinformation
- Gemensamma standarder för geodata och fysiska planer
- Utveckling av portföljstyrning i syfte att ge RGA bättre kontroll över vilka projekt som ska påbörjas, mäta hur påbörjade projekt går, samt att bättre kunna värdera resultatet av avslutade projekt
- Ökad transparens och tillgänglighet, bland annat i form av ett nytt intranät till hjälp för ledning och anställda.
Under vistelsen i september möttes medarbetare från Lantmäteriet respektive RGA i möten som behandlade portföljstyrning, kunskapsutbyte inom kommunikationsområdet och införandet av ett nytt intranät.
Exempel på förbättring för fastighetsägare
Ett exempel på nyttan av ökad öppenhet inom fastighetsområdet är hur marknaden för oseriösa aktörer kan krympas. Tidigare har offentlig information på fastighetsområdet varit svåråtkomlig för vanliga serbiska medborgare, vilket har medfört att fastighetsägare har varit hänvisade till juridiska rådgivare för varje myndighetskontakt.
I takt med att den offentliga fastighetsinformationen görs tillgänglig och öppen, till exempel på myndigheternas webbplatser, kan fastighetsägare själva ta sig igenom myndighetsprocesserna utan kostsamma konsulttjänster.