![](/wwwroot/lmse/images/clear.png)
Verksamheten vid Lantmäteriets kundcenter i Kiruna kommer under året att flyttas till Gävle. De tolv medarbetare som berörs erbjuds att följa med i sin befintliga tjänst till en funktion som inrättas på kundcenter i Gävle. Lantmäteriets andra verksamhetsområden i Kiruna kommer att finnas kvar.
![](/globalassets/nyheter/kundcenter-min.jpg)
Att ha en samlad kundcenterverksamhet i Gävle medför flera fördelar. Det blir lättare att behålla och rekrytera personal samtidigt som verksamheten blir samlad och mer kostnadseffektiv.
– Flytten är en del av arbetet med att effektivisera vårt kundcenter och bättre hushålla med statens resurser, säger Görgen Hellman, enhetschef för Kundcenter.
Kundcenter i Kiruna har under en tid brottats med svårigheter att rekrytera sökande för de tjänster som utlyses.
– Kiruna är inne i en expansiv fas vilket innebär hård konkurrens om arbetskraften. Vi ser att vi har bättre förutsättningar för kompetensförsörjning i Gävle, säger Görgen Hellman.
Vad händer nu?
Ett formellt beslut angående flytt av kundcenterverksamheten fattas under februari av generaldirektören och därefter påbörjas MBL-förhandlingar.
Samtliga medarbetare på kundcenter i Kiruna är informerade och kommer att erbjudas att följa med i sin befintliga tjänst till en funktion som inrättas på kundcenter i Gävle.
– Jag har all respekt för att detta kan innebära svåra beslut för enskilda. Förhoppningen är naturligtvis att så många som möjligt av medarbetarna på kundcenter i Kiruna väljer att följa med till Gävle, säger Görgen Hellman.
Ny funktion på kundcenter i Gävle
I praktiken innebär flytten att en ny kundcenterfunktion kommer att startas upp under våren i Gävle. Antal nya rekryteringar till funktionen är beroende av hur många medarbetare som väljer att följa med till Gävle.
Det är enbart Lantmäteriets kundcenter som kommer att flytta från kontoret, övriga verksamheter på Kirunakontoret blir kvar.