
I en tid av högt tryck har granskningsgrupperna inom Lantmäteriet visat prov på vilja och engagemang. På relativt kort tid har cirka 165 personer blivit experter på att sekretessgranska akter och allmänna handlingar. Arbetet fortsätter med full kraft och vi kan nu konstatera att granskningen ger effekt.
Lantmäteriets begränsning av vissa digitala tjänster under våren 2024 har påverkat möjligheten för externa användare att hämta och ta del av information direkt från myndighetens e-tjänster. Utlämnande av information hanteras i dagsläget manuellt på Lantmäteriet. Det innebär att all information som begärs ut externt först behöver sekretessgranskas.
Fler personer in i granskningsarbetet
Under hösten 2024 rekryterade Lantmäteriet ett tjugotal granskare till en specifik granskningsgrupp som hanterar utlämnande av allmän handling. För att stärka insatsen rekryteras nu ytterligare 20 handläggare till en ny granskningsfunktion.
Besvarar förfrågningar i högre takt än inflödet av dem
Tillsättning av fler personer som arbetar med granskning har gett goda resultat, vilket gör att vi nu besvarar förfrågningar i högre takt än inflödet av dem. Det gäller både för den interna handläggningen på myndigheten och för det externa utlämnande av allmän handling. Idag är kötiden vid utlämnande av allmän handling mellan två veckor upp till 2,5 månad, beroende på aktens komplexitet. Innan insatserna pekade prognoserna på att kötiderna skulle kunna hamna på upp till sex månader.
Arbetet med att sekretessgranska handlingar och information är intensivt och har högsta prioritet, och varje vecka hanteras upp emot 1500 förfrågningar. Vid granskning går granskaren igenom all information för att säkerställa att ingen information faller in under sekretessbestämmelserna. Varje förfrågan kan omfattas av en eller flera akter som innehåller mellan 20 och 3500 sidor per akt.
Lantmäteriet kraftsamlar med fokus på att utlämning av arkivakter ska ske skyndsamt, oberoende av om de lämnas ut manuellt eller via digitala tjänster. Målet om ett utlämnande inom 48 timmar beräknas vara uppnått i oktober 2025. Parallellt pågår ett långsiktigt arbete för att säkerställa hållbara lösningar kring sekretessgranskning inom myndigheten.
Öppnandet av de digitala tjänsterna
Öppnandet av de digitala tjänsterna för offentliga aktörer är fortsatt planerad till hösten 2025. Vid ett öppnande kommer tillgången till vissa akter fortfarande att vara begränsad i våra digitala tjänster. Det kommer att fortsatt kräva manuell sekretessgranskning innan utlämnande. Övriga användare behöver även fortsatt begära ut handlingar via Lantmäteriets kundcenter.
Lantmäteriet beklagar de besvär och störningar som nedstängningen orsakar för många verksamheter.