
Det prioriterade arbetet för att öppna Lantmäteriets digitala tjänster för arkivakter för offentliga aktörer fortsätter. Den senaste prognosen är ett begränsat öppnande under första kvartalet 2025.
Arbetet är komplext och tar därför tid.
- Vårt fokus är att säkerställa informationssäkerhet, teknik och juridiska aspekter. Dialog med externa aktörer är också en viktig del för att hantera informationsinnehållet, berättar uppdragsledare Malin Klintborg.
Vid ett öppnande kommer tillgången till vissa akter fortfarande att vara begränsad i våra digitala tjänster och behöva sekretessgranskas manuellt innan utlämnande.
- Arbete pågår dock för att över tid möjliggöra tillgång till fler akter via våra digitala tjänster, säger Malin Klintborg.
Stängningen av de digitala tjänsterna har lett till fler förfrågningar om utlämnande av handlingar, särskilt kopplade till lantmäteriförrättningar. För att hantera detta upprättades under hösten 2024 en särskild funktion för sekretessgranskning och utlämnande av handlingar. Gruppen består av cirka 20 nyrekryterade medarbetare och 17 årsarbetare som omfördelats internt.
Målet är att tillgängliggöra aktinformation för statliga och kommunala myndigheter i digitala tjänster. Övriga användare behöver även fortsatt begära ut handlingar via Lantmäteriets kundcenter.
Lantmäteriet beklagar de problem som kan uppstå i samband med stängningen av de digitala tjänsterna. Rådet till aktörer som behöver Lantmäteriets information för att komma vidare i sina processer är att de i den mån det är möjligt inkommer tidigt och med väl preciserade förfrågningar.