Information om nedstängda eller begränsade digitala tjänster

Här hittar du information om Lantmäteriets begränsade eller stängda digitala tjänster. Sidan uppdateras löpande. Arbetet fortsätter med öppnandet av några av Lantmäteriets digitala tjänster för arkivakter. Prognosen är ett begränsat öppnande för offentliga aktörer september-december 2025.

Läs mer om vilka digitala tjänster som påverkas på sidan för driftinformation.

Nyheter

17 mars 2025: Lantmäteriet fokuserar på skyndsam åtkomst av arkivakter

21 februari 2025: Lantmäteriet kraftsamlar för skyndsamt utlämnande

31 januari 2025: Fortsatt fokus på öppning av digitala tjänster

31 januari 2025: Lantmäteriet begär 30 miljoner för ökade kostnader vid utlämnande av arkivakter

27 november 2024: Reviderad prognos: Begränsad öppning av digitala tjänster första kvartalet 2025

21 oktober 2024: Prognos: Begränsad öppning av Lantmäteriets digitala tjänster i december - för offentlig sektor

19 september 2024: Arbete med fokus på hållbara lösningar

16 augusti 2024: Lantmäteriet arbetar intensivt för att möta samhällets behov av information

3 juli 2024: Lantmäteriet säger upp avtal med kommersiella avtalskunder

19 juni 2024: Ingen prognos för eventuell lösning för åtkomst till Lantmäteriets digitala tjänster

13 juni 2024: Säger upp avtal med kommersiella vidareförädlare

5 juni 2024: Historiska kartor öppet för åren 1628 till 1873

31 maj 2024: Arbete med höjd säkerhet kan leda till tillfälliga fördröjningar i förrättningar

29 maj 2024: Lantmäteriet arbetar intensivt för att tillmötesgå kundernas behov av tillgång till information

24 maj 2024: Lantmäteriet begränsar tillgången till viss information i ett antal digitala tjänster på grund av säkerhetsskäl

Frågor och svar

Lantmäteriet har uppmärksammat brister i myndighetens hantering i utlämnandet av allmänna handlingar, som har medfört att även sekretessbelagd information funnits tillgänglig i vissa av Lantmäteriets externa digitala tjänster.

För att säkerställa att sekretessbelagd information inte når fel händer, beslutade Lantmäteriet att tillgången till akter i myndighetens digitala tjänster begränsas för externa användare. Samtidigt stängs vissa digitala tjänster helt för extern åtkomst.

All information som lämnas ut sekretessgranskas nu manuellt, vilket tyvärr gör att utlämnandet av informationen kan ta längre tid.

Lantmäteriet har högsta prioritet för att lösa situationen. Myndigheten har löpande dialog och samverkan med berörda och det finns en stor förståelse för att detta har en stor påverkan på många aktörer i samhället.

Det som återstår, för att ett begränsat öppnande för offentliga aktörer ska vara möjligt, är nödvändiga dialoger med ett antal utpekade aktörer. Myndigheten gör allt för att dessa dialoger ska ske så skyndsamt som möjligt.

Läs mer om vilka digitala tjänster som påverkas på sidan för driftinformation.

Begäran av utlämnande av allmän handling görs via Lantmäteriets kundcenter. Använd formuläret för att begära ut en allmän handling via kundcenter.

Formulär för att begära allmän handling.

Prognosen är ett begränsat öppnande någon gång mellan september och december 2025 för offentliga sektor. Utifrån lagstiftningen ser vi idag enbart möjlighet att ge åtkomst till aktörer som lyder under offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Arbetet för att möjliggöra ett öppnande har fortsatt högsta prioritet för Lantmäteriet. Det som återstår är nödvändiga dialoger med ett antal utpekade aktörer. Myndigheten gör allt för att dessa dialoger ska ske så skyndsamt som möjligt.

Förklaringen är att e-tjänsten Historiska kartor har tekniska möjligheter som snabbt möjliggör en sådan förändring.

Vi arbetar för att hitta en lösning, men vi kan inte ge någon närmare information idag.

Vid frågor kontakta kundcenter.