Tekniska frågor

På den här sidan kan du få svar på tekniska frågor som rör drift eller våra e-tjänster.

Driftinformation

Se aktuell driftinformation om Lantmäteriets it-tjänster och läs om våra kommande planerade avbrott.

Problem att logga in eller skriva under med BankID

Om du får tekniska problem när du ska legitimera dig med BankID kan du behöva kontakta din bank. Men innan du gör det finns det några åtgärder som du kan prova. Vilken åtgärd beror på vad som orsakar problemet.

Se över ditt BankID

Prova om ditt BankID är giltigt och fungerar på utgivarens webbplats (nytt fönster).

Läs om BankID:s olika steg för felsökning på deras webbplats (nytt fönster).

Prova en annan webbläsare

Prova att logga in på tjänsten i en annan webbläsare. Exempel: Om du har problem att nå BankID i Microsoft Edge så kan du prova om det fungerar i Google Chrome.

Prova att surfa privat

Om det inte fungerar att byta webbläsare kan du prova att logga in på tjänsten i läget InPrivate/Incognito i webbläsaren. Detta kallas också för att surfa privat och innebär att det inte finns någon sparad historik som i vissa fall kan innebära problem med inloggningen. Vid behov av handledning, följ instruktionerna på webbplatsen som berör respektive webbläsare:

Prova att rensa kakor (cookies)

Du kan också prova att rensa kakor i webbläsaren. Vid behov av handledning, följ instruktionerna på webbplatsen som berör respektive webbläsare:

Om e-legitimation

E-legitimation är en elektronisk id-handling och det finns flera utgivare som du kan använda för att legitimera dig i våra e-tjänster som kräver inloggning.

Läs mer om e-legitimation

Har du en gammal webbläsare?

Du kan med jämna mellanrum behöva uppdatera din webbläsare till en nyare version. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt.

Uppdatera din webbläsare

Nedan har vi listat länkar till vanliga webbläsare. Gå till respektive webbplats för att uppdatera till den senaste versionen för just din webbläsare.

Surfa från mobiltelefon eller surfplatta

Ladda ner den senaste versionen av appen till din mobiltelefon eller surfplatta för att vara säker på att du har den senaste versionen av webbläsaren installerad. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt via länkarna nedan:

Andra tekniska problem när du använder en e-tjänst

Om du har problem med en e-tjänst eller behöver vägledning i hur du använder våra e-tjänster, kontakta Kundcenter.

Vanliga frågor och svar

Vissa av våra e-tjänster kräver att din webbläsare har JavaScript aktiverat. Du kan själv kontrollera om JavaScript är aktiverat genom att gå till webbläsarens inställningar. För mer information om hur du ändrar dessa inställningar hänvisar vi till webbläsarens egna hjälpavsnitt.

För att kunna prenumerera på ett RSS-flöde behöver du en RSS-läsare. De flesta webbläsare har inbyggt stöd för RSS och det finns också olika appar för att ta del av RSS-flöden.

Här hittar du länkar till sidor där du kan hitta information om hur du kan ta del av RSS-flöden i de vanligaste webbläsarna: