

Produktägare, flexibel arbetsort
Din roll hos oss
Vi söker en produktägare för Fastighetsinskrivningens Uppbördssystem och Ingivarregister. Uppbördssystemet är systemet som kontrollerar att stämpelskatt och expeditionsavgifter som Fastighetsinskrivningen beslutar om faktureras och betalas. Ingivarregister är Fastighetsinskrivningens register över återkommande kunder.
Som produktägare har du en ledande roll i förvaltningen av produkterna. Du kommer att ha ett nära samarbete med det utvecklingsteam som ansvarar för systemen. I arbetet ingår att analysera och prioritera nya behov och förbättringar för systemen samt förmedla behov/krav till utvecklingsteamet. Du deltar vid acceptanstester av ny och förbättrad funktionalitet, deltar i resursdialogar och lämnar lägesrapporter. Du ansvarar för behörighetshanteringen till systemen samt deltar i Utvecklings- och förvaltningsforum.
I arbetet ingår även att arbeta med Fastighetsinskrivningens övriga system, att arbeta med förbättringar, ny- och vidareutveckling samt digitalisering av verksamheten. Du är en länk mellan verksamhet och IT. Du är beredd att leda, delta i och genomföra förändringsarbete i form av processutveckling, kravhantering och testning av våra applikationer samt bidra till lagutveckling. Andra förekommande uppgifter kan vara att delta i projekt- och arbetsgrupper.
Då arbetsgruppen är geografiskt spridd möts vi främst genom digitala möten, varför du ska se tekniken som verktyg och möjliggörare. Som arbetsgrupp träffas vi fysiskt ett fåtal gånger per år. Utöver dessa möten bör du vara öppen för att ibland resa (inom landet) till andra möten och uppdrag.
Vi arbetar teambaserat och eftersträvar ett öppet, prestigelöst och agilt arbetssätt där alla jobbar självständigt och är varandras coachande kollegor. Uppdraget utförs med en helhetssyn för verksamheten och Lantmäteriet, där innovation och ständiga förbättringar är en naturlig del i vardagen.
Vi erbjuder dig placering vid något av våra Fastighetsinskrivningskontor i Skellefteå, Härnösand, Mora, Norrtälje, Uddevalla, Eksjö, Gävle eller Hässleholm.
Din profil
Vi söker dig som har goda kunskaper om och erfarenhet av handläggning av ärenden inom Lantmäteriets inskrivningsverksamhet. Du har förmåga att se ett helhetsperspektiv, är bekväm med att arbeta med IT och teknik samt har lätt för att snabbt lära dig nya system och arbetssätt.
Vi ser gärna att du har högskoleutbildning med inriktning mot fastighets- och familjerättsjuridik, ekonomi eller har erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av något eller några av följande områden; utveckling och förvaltning av IT-system, processutveckling, kvalitetsutveckling, driva förbättringsarbete, projektarbete eller analys och sammanställning av resultat och statistik. Det är även en fördel om du har erfarenhet av systemförvaltningsarbete med Uppbördssystemet och Ingivarregister.
Som person är det viktigt att du trivs med att arbeta i distanssamverkande team. Det är viktigt att du är engagerad, initiativtagande och har god förmåga att kunna agera både självständigt och i grupp. Du kan planera, prioritera och organisera arbetet på ett effektivt sätt, slutföra det som påbörjats och hålla deadlines. Du bör vara mål- och resultatinriktad, stimuleras och drivas av att sätta höga mål och arbeta mot dem.
Du tycker om och ser möjligheter med förändringar och förbättringsarbete, är inspirerande, pedagogisk och kommunicerar på ett tydligt och konstruktivt sätt. I arbetet behöver du också vara kreativ, hitta och genomföra lösningar på problem och ha förmåga att tänka utanför boxen.
De personliga egenskaperna är mycket viktiga i ett distanssamverkande team och dessa egenskaper värderas därför högt vid sidan om kunskap och erfarenhet.
Tjänsten hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning.
Övrig information
Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här, våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. I medarbetarskapet ingår att vi agerar utifrån den statliga värdegrunden och våra värdeord: service, öppenhet och handlingskraft.
Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs
För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering och fokuserar på din kompetens för att bedöma dig och andra kandidater objektivt. Vi önskar att du inte bifogar något foto till din ansökan. Du som har skyddade personuppgifter ska inte lägga in din ansökan i vårt rekryteringssystem, istället ber vi dig kontakta rekryterande chef.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.
Om Lantmäteriet
Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.
I Sverige finns 3,4 miljoner registrerade fastigheter. Hos oss kan du bidra till att säkra ägandet av Sveriges fastigheter genom att informationen i fastighetsregistret är riktig. Du kan också bidra med service till våra kunder och lämna ut information på ett rättssäkert sätt. Ditt arbete lägger bland annat grunden till en fungerade kredit-och fastighetsmarknad.