Applikationen LINA (Lantmäteriets INsamlingsApplikation) används av Sveriges kommuner för att registrera information om Byggnader, Adresser och Lägenheter i Fastighets- och Lägenhetsregistret.

Behörighet i LINA

För att kommunen ska få behörighet att ajourhålla Byggnads, Adress- och Lägenhetsinformation via applikationen behöver kommunen skriva på Samverkansavtal BAL eller Villkor för behörighet till Lantmäteriets IT-system. Mer information om avtal och villkor hittar du på sidan Samverkansavtal BAL och Villkor för behörighet BAL.

Vilken information som ska registreras styrs bland annat av Lagen (2006:378) om lägenhetsregister.

Bildspel som visar några glimtar av användargränssnittet i LINA (pps, nytt fönster).

Handböcker för ajourhållning av Byggnader, Adresser och Lägenheter (BAL) samt övrig topografi.

Ansök om behörighet

För att ansöka om behörighet behöver du fylla i en ansökningsblankett som sedan ska skickas till BAL-supporten.

Ansökan om behörighet till LINA - blankett (pdf, nytt fönster)

LINA utbildning

Lantmäteriet genomför löpande grundläggande webbutbildningar via Microsofts tjänst SKYPE. Utbildningen vänder sig i första hand till nya användare av LINA.
Under utbildningen, som tar cirka 2 timmar, går vi bland annat igenom LINA:s grundläggande funktionalitet, till exempel hur en byggnad, adress och lägenhet registreras och hur kartstödet fungerar.

Anmäl ditt intresse till BAL-supporten.

Utbildningstillfällen

Den 29 april 10-12.