
Applikationen LINA (Lantmäteriets INsamlingsApplikation) används av Sveriges kommuner för att registrera information om Byggnader, Adresser och Lägenheter i Fastighets- och Lägenhetsregistret.
Använd våra tjänster
Behörighet i LINA
För att kommunen ska få behörighet att ajourhålla Byggnads, Adress- och Lägenhetsinformation via applikationen behöver kommunen skriva på Samverkansavtal BAL eller Villkor för behörighet till Lantmäteriets IT-system. Mer information om avtal och villkor hittar du på sidan Samverkansavtal BAL och Villkor för behörighet BAL.
Vilken information som ska registreras styrs bland annat av Lagen (2006:378) om lägenhetsregister.
Bildspel som visar några glimtar av användargränssnittet i LINA (pps, nytt fönster).
Handböcker för ajourhållning av Byggnader, Adresser och Lägenheter (BAL) samt övrig topografi.
Ansök om behörighet
För att ansöka om behörighet behöver du fylla i en ansökningsblankett som sedan ska skickas till BAL-supporten.
Ansökan om behörighet till LINA - blankett (pdf, nytt fönster)
LINA utbildning
Lantmäteriet genomför löpande grundläggande webbutbildningar via Microsofts tjänst SKYPE. Utbildningen vänder sig i första hand till nya användare av LINA.
Under utbildningen, som tar cirka 2 timmar, går vi bland annat igenom LINA:s grundläggande funktionalitet, till exempel hur en byggnad, adress och lägenhet registreras och hur kartstödet fungerar.
Anmäl ditt intresse till BAL-supporten.
Utbildningstillfällen
Den 29 april 10-12.