
Här hittar du information om hur du som ombud ansluter dig till den Nationella geodataplattformen (NGP) samt hur du hanterar ombudsförfrågningar från producenter.
Ett ombud är en kommun, myndighet eller konsult som på uppdrag av en producent tillgängliggör datamängder i NGP.
Det är producentens ansvar att säkerställa att ombudet vid var tid följer producentens åtagande och villkor i producentavtalet. Det rekommenderas att det finns ett avtal mellan producenten och ombudet för uppdraget att tillgängliggöra datamängder i NGP. Inget separat avtal behöver tecknas mellan ombudet och Lantmäteriet i rollen som Samordnare för NGP.
Registrera organisation som ombud
Du registrerar din organisation som ombud i vår självservicetjänst Geotorget. När organisationen finns tillgänglig som ombud kan producenter skicka ombudsförfrågningar till er.
Besvara ombudsförfrågan
När det kommer en ombudsförfrågan från en producent får ombudets kontaktperson ett mejl om att logga in i Geotorget och hantera förfrågan. Om förfrågan accepteras skapas det systemkonto som behövs för att tillgängliggöra vald datamängd åt producenten.
Systemkontot används för att logga in i Lantmäteriets API-portal. I API-portalen skapar du behörighetsnycklar som används för att konfigurera det system som ska ladda upp data till NGP. Producenten får inte vidareförmedla sina egna behörighetsnycklar.
Om du är ombud för samma datamängd åt flera producenter används samma systemkonto. Det behövs alltså endast ett konto per datamängd. I Geotorget kan du se era ombudsrelationer samt vilket systemkonto som används för respektive datamängd och producent.
Tillgängliggöra datamängd
Tillgängliggörandet kan ske via datavärd eller via egna API:er. Lantmäteriet erbjuder en funktion som datavärd. Det betyder att Lantmäteriet lagrar och tillgängliggör geodata åt de som väljer denna lösning.