Frågor och svar om NGP

Här finner du svaren på de vanligaste frågorna om NGP.

Vanliga frågor och svar

För att ni ska kunna nyttja NGP behöver ni registrera ett organisationskonto hos Lantmäteriet i e-tjänsten Geotorget.

De uppgifter ni då behöver ange är till exempel:

  • organisation
  • organisationsnummer
  • kontaktuppgifter
  • vilken datamängd ni tänkte tillgängliggöra
  • om datamängden innehåller personuppgifter
  • vem som är informationsägare till datamängden
  • uppgift om kontaktuppgift för support hos er.

Kontaktpersonen har en roll att administrera organisationens användarkonto för NGP i e-tjänsten Geotorget. Det kan till exempel handla om att se till att producentavtalet skrivs på eller att ta emot användarkonton som behövs i NGP.

Vem som företräder kommunen i avtalsrättsliga sammanhang anges i reglementen, delegeringsordningar eller i särskilda beslut om vem som har rätt att underteckna handlingar och avtal.

Tänk på att producentavtalet är ett avtal för att nyttja NGP för att tillgängliggöra era olika datamängder. På sikt kanske fler datamängder än detaljplan ska tillgängliggöras, t.ex. Byggnader. Den som skriver under bör då vara någon på en övergripande nivå i organisationen.

Underskrift av avtalet bör göras av personen som har det delegerat (den på kommunen som är ansvarig för personuppgifter i verksamheten). Ibland finns någon som tecknar alla kommunens PUB-avtal.

De uppgifter som ska anges är:

  • kontaktperson för PUB-avtalet (den vi kan kontakta hos kommunen vid frågor kring PUB-avtal)
  • kontaktperson vid personuppgiftsincident (den vi ska kontakta hos kommunen om en incident inträffar).

De uppgifter som ska anges i bilaga A är typer av personuppgifter (t.ex. namn, telefonnummer, adress, fastighetsbeteckning) samt kategorier av registrerade (t.ex. tjänstemän, fastighetsägare).

I bilaga B ska det anges kontaktperson vid ev. personuppgiftsincident.

Ett PUB-avtal tecknas en gång. Om den nya datamängder innehåller nya typer och kategorier av personuppgifter än vad som angivits tidigare, behöver PUB-avtalets bilaga A och B uppdateras. Ingen ny påskrift behövs (PUB-avtalet behöver inte tecknas om).

Ja, Lantmäteriet utreder frågan.

Ja, en annan kommun eller en konsult som ni samarbetar med kan leverera för er.

Vad som ska levereras beror på i vilken del av detaljplanen befinner sig. Exempelvis om den vunnit laga kraft eller inte. Det har även betydelse om det är en äldre tolkad plan eller en nyupprättad plan enligt Boverkets föreskrifter.

Webbinarium kring anslutning och leverans av digitala detaljplaner (nytt fönster)

Nej. NGP utgör inte ett arkivsystem för digitala detaljplaner eller någon annan datamängd. Arkivering måste lösas på annat sätt i den ansvariga kommunens regi.

Datamängder som levereras valideras mot den Nationella specifikationen och lagras sedan utan någon manipulation i Lantmäteriets lagringsmiljö.

Om valideringen går bra skapas ett referensobjekt med en delmängd av informationen i datamängden, som indexeras och lagras i en särskild databas som används för att söka i datamängden.

Om det upptäcks fel vid valideringen avbryts lagringen och datamängden blir inte sökbar i NGP.

För att konsumera datamängderna i NGP behövs ett system som kan kommunicera med de API:er för konsumtion som finns i plattformen.

Det finns för närvarande två API:er för konsumtion; Geodatakatalog Sökning och Geodatakatalog Nedladdning.

Med hjälp av dessa kan systemutvecklare skapa funktioner för att söka fram och ladda ner de datamängder och dokument som har lagrats i NGP eller refereras till, från någon av NGP:s datamängder.

Ja, du kan se vilka producenter som levererat datamängder under ingången datamängder. Du kan dock inte se hur många datamängder respektive producent har gjort tillgängligt i Nationella geodataplattformen. Endast vilken typ av datamängd, exempelvis detaljplan.

För att söka datamängder i NGP behöver du ett system som kan kommunicera API:er. Se frågan om att konsumera datamängderna.