Vill du ändra din fastighet behöver du ansöka om en så kallad lantmäteriförrättning. Det finns olika typer av lantmäteriförrättningar beroende på vilken åtgärd du vill utföra. När ärendet är påbörjat kan du även följa och komplettera det, till exempel genom att bekräfta en delgivning.
Använd våra tjänster
Hur ansöker jag?
En animerad film och kompletterande skrift hjälper dig som vill genomföra fastighetsbildande åtgärder.
Tips inför och under ansökan om lantmäteriförrättning (pdf, nytt fönster)
Använd vår e-tjänst
I vår e-tjänst kan du ansöka om lantmäteriförrättning, följa pågående ärenden samt göra eventuella kompletteringar som krävs.
Logga in med BankID
För att använda e-tjänsten behöver du ha ett Bank-ID. Om e-legitimation på e-legitimation.se (nytt fönster).
Tips om du har problem att logga in.
Blanketter
Saknar du tillgång till dator, e-postadress eller BankID? Eller behöver du ansöka om vägförrättning eller ledningsrätt? Då kan du använda någon av våra blanketter för lantmäteriförrättningar. I blanketterna finns information om var du ska skicka den.
Ansök om lantmäteriförrättning
I vår e-tjänst kan du ansöka om lantmäteriförrättning. Där kan du se ditt eventuella egna fastighetsinnehav eller söka den information om Sveriges fastigheter som du behöver för att göra en så korrekt ansökan som möjligt. Till din hjälp finns även ett kartverktyg med mät- och ritmöjligheter så du kan skissa fram dina önskemål på bästa sätt.
När du loggar in i vår e-tjänst får du mer information om hur du ansöker.
De här åtgärderna kan du kan ansöka om i e-tjänsten
- bilda en ny fastighet av en del av en fastighet (avstyckning)
Läs mer om avstyckning - överföra mark mellan fastigheter (fastighetsreglering)
Läs mer om fastighetsreglering - slå ihop fastigheter till en, om fastigheterna ägs av samma personer (sammanläggning)
Läs mer om sammanläggning - dela upp en fastighet som ägs av flera, t.ex. för att få varsin fastighet (klyvning).
Läs mer om klyvning - ersätta gränsmarkering, exempelvis om ett gränsrör försvunnit (särskild gränsutmärkning)
Läs mer om särskild gränsutmärkning - förtydliga/bestämma befintliga gränser eller servitut, exempelvis om oklarheter finns kring var gränsen går mellan två fastigheter
Läs mer om fastighetsbestämning
Andra åtgärder
Ska du ansöka om andra åtgärder så använder du någon av våra blanketter för lantmäteriförrättningar. I blanketterna finns information om var du ska skicka den.
Du kan även läsa mer om hur det går till att bilda en samfällighetsförening för att förvalta till exempel en gemensamhetsanläggning.
Vad händer sen?
Läs mer om vad som händer när vi tagit emot din ansökan.
Medsökande, fullmakt
Är ni flera som ska ansöka tillsammans kan övriga medsökande bjudas in för att skriva under ansökan. För att skriva under ansökan som medsökande krävs e-post och BankID.
Även personer utan e-postadress och BankID kan anges som medsökande. Då krävs det att en företrädare med e-post och BankID utses i e-tjänsten samt att en fullmakt bifogas ansökan.
Blankett för fullmakt finns bland våra blanketter för lantmäteriförrättningar.
Juridisk person eller organisation
Om du som företrädare för en juridisk person eller organisation vill ansöka om Lantmäteriförrättning via vår e-tjänst loggar du in med ditt personliga BankID och anger dig själv som företrädare för organisationen i ansökan. Du behöver då bifoga en behörighetshandling som visar att du har rätt att söka för organisationens räkning. Blankett för fullmakt finns bland våra blanketter för lantmäteriförrättningar.
Önskar du ansöka utan att använda ditt personliga BankID sker ansökan via vår blankett Ansök om lantmäteriförrättning (pdf, nytt fönster).
Kommunal delegation och behörighet
Det uppkommer ofta frågor om delegation och behörighet när en befattningshavare vid en kommun undertecknar en ansökan om lantmäteriförrättning för kommunens räkning.
Lantmäteriet har därför tagit fram detta informationsblad för att underlätta i ansökningsförfarandet, så att ansökningarna ska vara så kompletta som möjligt innan vi påbörjar vår handläggning:
Kommunal delegation och behörighet (pdf)
Personuppgifter
När Lantmäteriet samlar in personuppgifter ska myndigheten lämna information om den behandling av personuppgifter som görs.
Informationen går att hitta på sidan personuppgifter, eller genom att kontakta Kundcenter.
Kostnad och besked om möjliga åtgärder
Det är den tid vi behöver lägga ner på ärendet och antalet berörda fastigheter som avgör kostnaden. Det är först efter att ni har skickat in din ansökan, samt att våra handläggare blivit tilldelad ditt ärende och påbörjat sin utredning, som ni kan få besked om det är möjligt att genomföra er ansökan och vad det kommer att kosta. Vi har kö och behandlar alla ansökningar i turordning.
Observera att vi tar betalt för utredningen även om du väljer att inte gå vidare med någon åtgärd.
Läs mer: Vad kommer det att kosta?
Om den önskade ändringen inte går att genomföra
Om vi av någon anledning inte kan genomföra ärendet, eller om du tar tillbaka din ansökan, tar vi betalt för:
- den administrativa hanteringen av din ansökan
- den tid vi redan lagt ner
- arbetet med att avsluta ditt ärende.
Följ pågående ärenden
I e-tjänsten kan du följa pågående ärenden, både de du själv ansökt om och de du på annat sätt är berörd av.
Om du inte har tillgång till dator eller BankID kan du kontakta vårt Kundcenter för att ta del av information om ditt pågående ärende. Vid kontakt med Kundcenter är det bra om du har ärendenummer och/eller kommun och fastighetsbeteckning tillgängligt.
Uppgifter om avslutade ärenden
Uppgifterna om din förrättning tas bort 30 dagar efter att förrättningen är slutförd. Handlingarna från ditt ärende finns därefter att nå via tjänsten Min fastighet, där du som privatperson kan logga in med BankID. Ta del av mer information om Min fastighet och hur du loggar in.
Du kan också följa ett ärende som juridisk person eller organisation
Som juridisk person/företrädare för en organisation kan du också följa pågående ärenden som du själv skickat in eller i övrigt är berörd av. Du loggar in med användaruppgifter som du beställer från Lantmäteriet. Om hur du ansöker om inloggning och administratörsrättigheter.
Ombud eller dödsbodelägare
Ska du logga in för första gången som ombud eller dödsbodelägare behöver du först kontakta lantmätaren som handlägger ditt ärende, innan du kan använda ditt BankID.
Komplettera pågående ärende
I vår e-tjänst kan du som har ett pågående ärende hos Lantmäteriet komplettera med ytterligare handlingar. Om du inte har BankID kan du skicka in kompletteringen via post.
Om du inte använder e-tjänsten kan du mejla kompletteringen till vårt kundcenter. Behöver kompletteringen vara i original kan du skicka den via post till:
Lantmäteriet Fastighetsbildning, 801 82 Gävle.
Juridisk person eller organisation
Om du vill skicka in dokument till ditt ärende i egenskap av juridisk person eller organisation så kan du göra det via post.
Komplettera med ytterligare underskrift
Du som är sökande i en pågående förrättning kan behöva komplettera din ansökan med ytterligare underskrifter. Detta görs på begäran av Lantmäteriet. För att göra det bjuder du in medsökande via e-tjänsten.
Yrkande
Du kan skicka in en skriftligt yrkande, det vill säga en begäran till Lantmäteriet att besluta på visst sätt. Innan du gör det bör du ta kontakt med din handläggare.
Meddelande
I ett ärende som är under handläggning kan du skicka in ett meddelande direkt till Lantmäteriet via e-tjänsten. Du kan till exempel meddela om att du har nya kontaktuppgifter eller lämna ett meddelande till din handläggare om att du vill bli kontaktad.
Bekräfta delgivning
Ibland behöver Lantmäteriet en försäkran om att du har tagit del av vår information genom så kallad delgivning. Du besvarar delgivningen via vår e-tjänst (nytt fönster).
Har du fått ett utskick med uppmaning att bekräfta att du tagit emot information från oss behöver du:
- logga in i e-tjänsten där dina pågående ärenden finns listade
- klicka in dig i ärendet som det gäller
- klicka på "Bekräfta att du har blivit delgiven".
Om du saknar BankID kan du bekräfta delgivningen med papperspost. Mer information finns i utskicket.
Vill du återkalla en ansökan?
Har du ångrat dig och vill återkalla din ansökan, eller efter dialog med din handläggare bestämt dig för att återkalla? Då kan du skicka in ett återkallande till Lantmäteriet.
Om ditt ärende är påbörjat och du har fått en tilldelad handläggare återkallar du ärendet via vår e-tjänst (nytt fönster). Du loggar in med BankID och väljer där aktuellt ärende.
Om ditt ärende fortfarande ligger i kö, återkallar du genom att göra något av följande:
- ladda upp din återkallelse i vår e-tjänst (nytt fönster)
- mejla till Kundcenter
- skriva ett brev och posta till: Lantmäteriet Fastighetsbildning, 801 82 Gävle.
Du behöver tydligt ange:
- vilket ärende det är du vill återkalla
- vem som sökt förrättningen
- dina kontaktuppgifter.
Lantmäteriet tar betalt för allt arbete med ansökningar. Normalt är det den som ansökt som ska betala kostnaderna för Lantmäteriets arbete med ärendet.