BAL och ABT - Nyhetsbrev 2024:2

Uppsägning av ABT-avtal och kommande förändringar

Nuvarande ABT-avtal gäller fram till 31 december 2024. Utskick av uppsägningen av avtalen har påbörjats och vi önskar få in bekräftelse på uppsägningen senast 30 juni.

I samband med införandet av värdefulla datamängder kommer Lantmäteriets avtal att förändras. På Lantmäteriets webbplats redovisas status för respektive avtal löpande

Informationstillfälle den 12 juni

Den 12 juni klockan 13-14 bjuder Lantmäteriet in till ett digitalt informationsmöte kring förändringar i avtal med kommuner. Vid mötet ges möjlighet att ställa frågor. Mötet kommer att spelas in.

Kontraktsreleasen 5 juni 2024

Vid kontraktsreleasen 5 juni kommer det att införas en ny verksamhetsregel och en gammal att tas bort. 

Den nya verksamhetsregeln lyder ”En Gällande lägenhet får inte kopplas till en Planerad Byggnad”. Den innebär att det inte längre går att koppla en ”Gällande lägenhet” till en ”Planerad byggnad”. 
Ett felmeddelande från verksamhetsregeln kommer att visas.

När denna regel införs kommer inte bristen ”Gällande lägenhet tillhör planerad byggnad” längre att skapas. De befintliga bristerna finns kvar och kräver en åtgärd.

Citat från vårt nyhetsbrev 2023:3:

"Sedan den 3 oktober är det möjligt att registrera lägenheter med objektstatus planerad i LINA. Det gör det möjligt för kommunerna att registrera lägenheter redan före ett beslut i lov- och byggprocessen och för exempelvis fiberleverantörer att se lägenhetsnummer i ett tidigt skede.
Planerade lägenheter ska inte användas för folkbokföring.

Genom att ange Åtgärdstyp Godkänt bygglov i LINA sätts objektstatus automatiskt till Planerad."

Den verksamhetsregel som tas bort lyder ”En objektgeometris höjdvärde får inte vara 0”.
Numera kan databasen hantera inmätta höjdvärden = 0 så regeln behövs inte längre.

Information om byggnadsleveranser: Höjdvärden trunkeras till tre decimaler

Kommuner som levererar byggnadsinformation via Tjänstebaserad uppdatering kan via sina verksamhetssystem leverera höjdvärden med fler decimaler än tre.

Kommuner som levererar byggnader via fil kan också leverera höjdvärden med fler än tre decimaler idag. Vid bearbetning av filen trunkeras höjdvärdet till tre decimaler.

Om en byggnad med z=0,0001 laddas upp i Toposystemet (systemet som filleveranser laddas upp med och som används vid tex flygbildstolkning) trunkeras antal decimaler till tre dvs z=0,000. Då slår verksamhetsregeln BAL-3007 (En objektgeometris höjdvärde får inte vara 0) till och det blir en konflikt.
Regeln finns för att vår databas tidigare inte kunnat hantera 0-värden men det är inte längre ett problem och regeln kommer att tas bort.

Kommande förändring

I releasen 5 juni ska verksamhetsregel BAL-3007 tas bort vilket gör det möjligt att lagra z=0. Därmed kan uppmätta z-värden=0 levereras.

Om kommuner levererar fler än tre decimaler och byggnaden laddas upp i Toposystemet som trunkerar höjdvärdet till tre decimaler, kan det innebära en förvanskning av data.

Anledningen till att detta genomförs är att minimera risken för förvanskning av data samt en anpassning till Nationellt ramverk för utbyte av geodata, då höjdvärden enligt Nationell informationsspecifikation Byggnad, endast behöver ha tre decimaler.

”Planerad lägenhet” kan vara orsaken till två brister

Bristen - Gällande lägenhet tillhör planerad byggnad

  • Kommer inte att skapas fler efter 5 juni.
  • En gällande lägenhet kan inte backas till Planerad lägenhet.
  • Bristen åtgärdas genom att ändra byggnadens status till ”Gällande”.

Bristen - Flerfamiljshus saknar lägenheter

  • Fortsätter att skapas efter 5 juni.
  • Kan dyka upp trots att det finns lägenheter på byggnaden om det finns en blandning av Gällande och Planerade lägenheter.
    Eftersom bristen sätts om det finns ”Planerade lägenheter” på byggnaden.
  • Bristen åtgärdas genom att ändra lägenhetens/lägenheternas status till ”Gällande”.

Kvalitetsärende på byggnadsändamålet Verksamhet

Statistiska Centralbyrån (SCB) samlar in information för framställning av statistik och byggnadernas ändamål är ett av alla informationsslag som SCB använder. För att statistiken ska bli korrekt behöver också rätt detaljerat ändamål vara registrerat på byggnaderna.

SCB har vid sina statistiksammanställningar identifierat byggnader med troliga felaktiga byggnadsändamål. Tillsammans har Lantmäteriet och SCB kommit överens om att SCB skickar in underlag till Lantmäteriet med uppgifter om dessa eventuella felaktiga ändamål som SCB har identifierat.

Lantmäteriet skickar i sin tur informationen vidare till kommunerna för bedömning och eventuell justering. Under rubriken Brister i LINA finns eventuella kvalitetsärenden (övrigt utredningsfall) från SCB. Om en justering inte är nödvändig kan ärendet stängas utan åtgärd.

Avvikelser identifierade av SCB - Byggnad och byggnadsändamål (pdf, nytt fönster)

LINA-utbildning

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att ha två grundutbildningar via Skype i höst. Om ni vill delta, skicka ett mejl till ajourhallning-bal@lm.se.

  • 11 september kl. 10-12
  • 13 november kl. 10-12

Se över byggnadsnamn på skolor

Vi har uppmärksammat att det förekommer gamla byggnadsnamn på skolor. Det är därför viktigt att dessa ses över och vid behov uppdateras med nya korrekta namn.

Nya namn läggs in av kommunen via LINA/tjänsterna som alternativnamn. Dessa granskas sedan av Lantmäteriets ortnamnsfunktion som sin tur tar beslut om namnet eventuellt ska ändras till huvudnamn eller övrigt namn topografi.

Önskar kommunen ta bort ett befintligt namn behöver man vända sig till BAL-supporten. Handläggare uppdaterar då byggnadsnamnet till Alternativ byggnadsbeteckning så att kommunen själva kan ta bort namnet via LINA/tjänsterna.

Supportens öppettider i sommar

Nu är det dags för sommar och ledighet igen. BAL-supporten kommer att ha öppet enligt följande:

Vecka 27 – Ordinarie öppettider

Vecka 28 – Endast mejl

Vecka 29 – Endast mejl

Vecka 30 – Stängt

Vecka 31 – Stängt

Vecka 32 – Ordinarie öppettider

Under alla dessa veckor kommer vi att ha lägre bemanning än vanligt och det kan ta längre tid att få svar på era frågor. Under vecka 30 och 31 är supporten helt stängt.

Trevlig sommar önskar BAL-Supporten!

Contents of this page may be automatically translated, we take no responsibility for the accuracy of the translation. Feel free to contact our customer support centre if you have any questions.

Read more about our website